10 tips til at øge rækkevidden på dit næste SoMe-opslag
Maksimal rækkevidde kræver en strategisk tilgang
“Jeg jager lige til at smide et opslag op på Instagram.”
Hånden på hjertet 🧡
– har du en klar plan for form og indhold, når du poster på de sociale medier, eller ‘jager du bare til at smide noget op’?
De sociale medier kan have utrolig stor betydning for din forretning, men det kræver en strategisk tilgang for at opnå maksimal rækkevidde og engagement 🚀
Du og jeg er forskellige. Din og min virksomhed er forskellige. Det samme er vores målgrupper, produkter, ydelser osv.
Til trods for vores forskelligheder, er der visse ting, som er nogenlunde ens for os alle, når vi poster noget på de sociale medier.
Med afsæt i mine egne erfaringer kommer hér 10 ting, du bør have i baghovedet næste gang, du deler noget på de sociale medier.
10 ting du bør have med i dine overvejelser, når du poster på de sociale medier
Forstå, hvem dine følgere er, og hvad der interesserer dem. Jo bedre du kender dit publikum, desto mere relevant og engagerende indhold kan du lave.
Sørg for at dele indhold, der tilføjer værdi til dine følgeres liv. Det kan være informative artikler, sjove videoer, inspirerende citater eller praktiske tips og tricks – mulighederne er mange, så finde den type indhold, som fungerer godt hos din målgruppe
Det her er noget af det sværeste for mange (inkl. mig selv til tider) 🙃
Sørg for at opbygge momentum og hold det ved lige ved at opbygge en regelmæssig contentplan. Hold dig til planen og planlæg 1 uge, 2 uger, 1 måned eller hvad der fungerer bedst for dig.
Regelmæssighed er nøglen til at opbygge og vedligeholde et engageret publikum på sociale medier.
Går hverdagen for stærkt, så overlad den del til mig – jeg laver indholdet til dine sociale medier og du vil blive set, hørt og husket. Læs mere her
Dét det hele går ud på, at få folk til at stoppe med at scrolle og dvæle ved dit opslag.
-og hvordan gør du så det?
Det kan du bl.a. gøre ved at bruge visuelt tiltalende medier i dine indlæg – billeder med mennesker, videoer med blikfang, som fanger folks opmærksomhed og får tommelfingeren til at holde pause
Når folk endelig er stoppet med at scrolle ved dit opslag er det vigtigt, at have en fængende overskrift. Brug overskriften til at vække nysgerrighed, frygt, relationer, følelser osv. osv.
Hashtags kan hjælpe med at øge synligheden af dine indlæg ved at gøre dem søgbare for folk, der søger efter bestemte emner eller interesser.
Der er delte meninger, om de virker eller ikke virker.
Du kan få en idé, om dine hashtags har en effekt ved at se i ‘indblik’ på Instagram – hér står der, hvor mange, der har besøgt din profil via hashtags.
Svar på kommentarer, besvar spørgsmål og tag folk i dine indlæg for at skabe en mere meningsfuld forbindelse med dit publikum. Mennesker køber af mennesker, men først når de kender dig og har tillid til dig, “tør” de tage første skridt og sender en mail eller ringe til dig.
Det er ikke data vi løber tør for i disse tider. Der er et hav af data på Instagram, LinkedIn, Facebook, websites m.m. Så hold øje med dem for at se, hvilke typer indhold der klarer sig bedst, hvornår dit publikum er mest aktive osv. Ved hjælp af din data har du mulighed for at finjustere din strategi løbende.
Der findes et hav af indholdstyper, såsom billeder, videoer, stories, afstemninger og tekstindlæg – brug dem. Det holder dit feed varieret og interessant for dine følgere.
Er du tom for idéer, hvad indhold angår, så lad mig stå for al dit indhold hver måned. Imens kan du lave de 117 andre vigtige opgaver, der er i din forretning 🏃♀️💨
Vær ægte og autentisk i din kommunikation på sociale medier. Folk vil gerne følge konti, der virker ægte og ærlige. Dette kan (igen) gøres på mange måder, men det vigtigste er, at du ikke prøver at være andre end dig selv.