FÅ STYR PÅ DIN TONE OF VOICE MED 3 ENKLE STEPS
Hvorfor er tone of voice så vigtig?
Hvis ikke du har taget et bevidst valg om din tone of voice – så vil jeg anbefale dig at gøre det, fordi det handler ikke kun om, HVAD du skriver, men HVORDAN du skriver.
Du skal finde din stemme. Ikke en tilfældig stemme, men én, der passer til dig, din virksomhed, din målgruppe og dine ydelser/produkter.
Grunden til, at tone of voice er så vigtigt, er fordi det er en del af din brandidentitet, det engagerer dit publikum og adskiller dig fra dine konkurrenter.
Hvis du har styr på din tone of voice, vil din forretning:
👀 skabe en genkendelighed
🤝 bygge tillid
🚀 øge engagementet på dine sociale medie platform
Find din tone of voice med de 3 enkle steps nedenfor:
HVAD ER TONE OF VOICE?
3 steps til at finde din tone of voice
ZZZ….
‘værdier’ og ‘målgruppe’, tænker du måske? Men der er desværre ingen vej udenom 🙃
Identificer din virksomheds kerneværdier og målgruppe – altså hvad ønsker du at kommunikere og til hvem?
HVORFOR ER DET VIGTIGT?
Dine værdier og din målgruppe danner grundlag for, i hvordan din tone of voice skal være. Din tone of voice skal afspejle din virksomheds værdier, så din målgruppe kan få en forståelse af, hvilken virksomhed, du er.
DET DU SKAL GØRE ER, AT…
…tænke over dine værdier. Skriv dem ned på et papir. Læg evt. papiret et synligt sted, så du har dem for øje, når du skal lave dit næste SoMe-opslag.
Dernæst indsnævre du din målgruppe så meget som muligt. Dette kan være svært, fordi man helst ikke vil skære nogen fra, men jo mere skarp du er på din målgruppe, desto skarpere kan du lave dit indhold til lige præcis dem.
Hvis din virksomhed var en person, hvilken personlighed ville den så have?
Ville den være:
- formel/professionel?
- afslappet/sjov?
- inspirerende/motiverende?
- Eller noget helt fjerde… 🤷
Når du tillægger din virksomhed personlighed, vil dine følgere bedre kunne mærke dig og dermed få større tillid til dig.. og vi ved jo godt, at jo mere tillid folk har til dig, desto større er chancen for, at de køber noget i din forretning.
En anden fordel ved at bringe personlighed på banen er, at du hér har mulighed for at skille dig ud blandt dine konkurrent.
Vær autentisk – vær dig.
For der findes kun én dig og én af din virksomhed – det kan ingen kopiere.
Inden du lægger dig fast på en tone of voice, er det en god idé at teste nogle forskellige ting af, så du kan se, hvilken tone der performer bedst for dit publikum – gå med den tone der skaber mest engagement 👏
Du vil hurtigt kunne vurdere, hvad der performer godt og mindre godt.
Husk altid at tilpasse din tone efter behov. Det er en løbende proces at finde den stemme, der passer lige præcis til din virksomhed.
– og bare rolig, bliver det nødvendigt, kan den ændres over tid.