Lær at udnytte algoritmen admin 25. februar 2024
SoYou Marketing_Blog
SOCIALE MEDIER

Gør algoritmen til din ven med 5 enkle principper

Ha' algoritmen i baghovedet

5 principper der øger din succes på de sociale medier

Du hører det sikkert hele tiden. Snak om den der ‘algoritme’, som ændrer sig fra tid til anden. En algoritme vi som sådan ikke kan påvirke, men med de rette strategier, kan du gøre algoritmen til din bedste ven og opnå succes på de sociale medier, også som nybegynder.

Lad os dykke ned i nogen af de grundprincipper, der kan hjælpe dig med at blive klogere på algoritmen, og endnu bedre – hvordan du kan please den til din egen fordel.

1
Skab relevant og engagerende indhold - og bliv belønnet

Algoritmen på sociale medier belønner indhold, der skaber engagement og interesse hos brugerne.

Derfor skal du fokusere på at lave indhold, der er relevant for din målgruppe, og som i bedste fald, får dem til at skride til handling - altså klikke, dele, kommentere el.lign. Dette kan du gøre med alt fra underholdende videoer til informative blogindlæg eller konkurrencer, der opfordrer til at deltage.

Jo mere engagerende dit indhold er, jo bedre vil det performe på din platform, fordi engagementet på dit opslag fortæller algoritmen, hvor godt dit indhold er. Laver du et opslag med meget aktivitet, vil algoritmen opfange det som spændende, og derfor vil det blive vist til et større publikum.

2
Konsekvent aktivitet er et must

Vil du være venner med algoritmen? - Så skal du sørge for at være konsekvent ift. din aktivitet.
Algoritmen favoriserer nemlig dem, der er aktive og konsekvente med deres opslag.

Lav en plan for, hvornår og hvor ofte du vil poste på dine sociale medier, og hold dig til den. Dette viser algoritmerne, at du er til at regne med, hvilket kan øge synligheden af dine opslag og dit overordnede engagement.

3
Brug relevant hashtags og nøgleord

Hashtags og nøgleord spiller en vigtig rolle i at gøre dit indhold søgbart og opdages af nye brugere.

Undersøgelser viser, at indlæg med hashtags får betydeligt mere engagement end dem uden. Sørg for at bruge nøgleord og hashtags, der er relevante for din branche og din målgruppe, så du kan skabe en stærk forbindelse med dem, der betyder mest for din virksomhed.

Bruger du hashtags i øst og vest, vil det forvirre algoritmen, som har svært ved at finde ud af, indenfor hvad du snakker om.

4
Interaktion og dialog er guld

HUSK ALTID at det ikke handler om at tale TIL dine følgere men MED dine følgere.
For det første er det langt sjovere for alle parter, og for det andet belønner algoritmen indhold, der skaber interaktion og dialog mellem dig og dine følgere.
Jo mere din målgruppe engagerer sig med dit indhold, jo mere vil algoritmerne fremhæve det for andre brugere.

Sørg for at være lydhør over for kommentarer, spørgsmål og diskussioner. Når du viser interesse for dine følgeres meninger og bidrag, bygger du ikke bare en følgerskare, men også relationer, som rent faktisk betyder noget.

5
Analyser og tilpas din strategi løbende

Vil du være et skridt foran? Selvfølgelig vil du det - det vil vi alle 😉
Så skal du være klar til at tilpasse dig.

Brug indsigter fra sociale medieanalyser til at forstå, hvad der virker, og hvad der ikke virker, og vær ikke bange for at prøve nye ting. Ved konstant at evaluere og justere din tilgang, vil du opdage, at du bliver bedre og bedre til at få algoritmerne til at kigge din vej.

Er du i tvivl om, hvor du skal starte for at nå next level?